Wat doet een nieuw voedingspatroon met mij? In elk geval bracht het me, in combinatie met de warmte van de afgelopen week, weinig lust om te hardlopen. Grappig hoe dat lijf werkt.

Laat ik er wat meer over vertellen, het blijft zo nog wat vaag. Ik heb onlangs een tof boek gelezen, puur uit interesse en puur om eens wat te gaan proberen.

Mensen die dachten: die Gerben is volledig om naar plantaardig, die zien we nooit meer terug. Tja, ik heb er nog altijd mijn bedenkingen bij. Ik ben een kritisch volger. Tegelijk ben ik ook een kritisch volger van wat ik nu doe: koolhydraatarm, vetrijk. Het betekent dat ik weer producten eet vanuit een industrie waar ik kritisch op ben, met name de vleesindustrie. Opletten op die aankopen dus.

Geïnspireerd door het (kook)boek van Tim Noakes.

Dat betekende dus afgelopen zaterdag een ontbijt van 2 eieren, wat ontbijtspek, tomaatjes en wat stronkjes broccoli. Lekker? Ja. Gaf het energie? Juist, dat is het dus: het geeft bakken met energie. Sterker nog, door koolhydraten te schrappen uit mijn voedingspatroon heb ik niet 1,5 uur na mijn voorgaande maaltijd al behoefte aan een tussendoortje.

Ik leef op 3 maaltijden per dag (en soms nog een klein tussendoortje als ‘maaltijd’ 4). Veel groene groentes, wat vis, wat vlees, wat zuivel, veel vet. Mmm… Lekker.

Goed, dat ontbijt dus. Enkele uren erna ging ik hardlopen en enkele uren daarna pas weer eten.

Toegegeven, het lijf moet even omschakelen en bracht me in eerste instantie een nogal futloos gevoel: van suikerverbranding (kom maar op met die koolhydraten) naar vetverbranding (koolhydraatarm) dat is nogal wat.

Maar het goede nieuws: het begint aan te slaan. Eens kijken of ik over een half jaar nog steeds leef op een ei met broccoli.

Als je de andere verhalen over mijn challenge wilt lezen kun je hier klikken of hardlooptechnisch gezien kun je me volgen op Strava. Check ook de Facebook-pagina van Marathonbaas of volg me op LinkedIn.

Laat een reactie achter