Frequently Asked Running Questions

Hoe vaak worstel je ergens mee? Is dit verstandig? Zal dit wel of niet doen?

Toen ik ooit begon met hardlopen was ik nieuwsgierig. Ik wilde dingen weten. Niet alleen omdat het leuk was, maar ook omdat ik onzeker was. Wat is de beste aanpak als je gaat hardlopen? Mijn pasklare antwoord: dé beste aanpak bestaat niet. Een persoonlijke aanpak die het beste bij jou past wel. Om je alvast een klein beetje op weg te helpen, vind je hieronder antwoord op veel aan mij gestelde vragen.

- Hoe vaak kan ik een marathon lopen?
Zo vaak als je wilt natuurlijk, maar vooral, zo vaak als jouw lichaam het aankan. Wanneer je een marathon loopt moet je lichaam erna herstellen, of je nou een amateur bent of een prof. Het grote verschil zit 'm er vooral in dat het ene lichaam het andere niet is.

- Welke rol spelen voeding en alcohol?
Een hele grote en vooral een die door vrijwel iedereen zwaar onderschat wordt. Even een maandje op je koolhydraten letten en een maandje minderen met bier drinken, helpen nauwelijks. Het gaat om structurele veranderingen die je positief gaan helpen.

- Hoe belangrijk is rust?
Rust is de belangrijkste training. Wanneer je sport maak je je lichaam kapot. Wanneer je rust herstelt je lichaam daarvan. Als je goed en voldoende rust is jouw lichaam zo knap dat het beter en sterker wordt dan voor de training. Daarom word je van verstandig trainen én voldoende rust beter.

- Hoe zit dat met die duurloop van 30-35 kilometer?
Leuk toch? De traditionele hardloper zal altijd zeggen: die moet je lopen. Maar niet voor iedereen is het even slim om te doen. Als jij een kantoorbaan hebt en hardlopen er even bij doet als hobby en misschien een keer een marathon wilt lopen, dan adviseer ik je om het vooral niet te doen. Je gaat er niet per se een betere marathon door lopen.

- Ik lees dat het belangrijk is om aan crosstraining te doen. Klopt dat?
Dat ligt eraan. Heel veel geblesseerde hardlopers gaan ineens racefietsen en zwemmen. Zodra de blessure voorbij is gaan ze weer hardlopen (om vaak opnieuw geblesseerd te raken). Het gaat erom dat jij je verstandig voorbereidt op jouw doel. Of daarin plaats moet zijn voor crosstraining kan ik op afstand niet zeggen. Een rondje racefietsen of een paar baantjes trekken kan overigens nooit kwaad hoor.

- Help, het is ineens bloedheet/ijskoud op mijn marathondag. Wat nu?
Dat komt door klimaatverandering. En nu serieus: pas je wedstrijdplan aan. Stel je hebt drie maanden getraind in 10 graden en op je wedstrijddag is het ineens 20 graden. Dan is het toch niet heel gek dat je niet moet verwachten dat je je gedroomde tijd kunt realiseren. Toch zijn er heel veel hardlopers die denken van wel en na afloop niet op zichzelf maar op het weer schelden.

- Hoeveel trainingen per week raad je aan?
Zo min mogelijk. Van te veel word je moe en we zijn liever lui dan moe. Het komt erop neer dat ik hierover niks kan zeggen, omdat het persoonlijk is wat je nodig hebt. Ik kan je wel vertellen dat er meer mensen zijn die hun doel hebben misgelopen omdat ze te veel hadden getraind, dan omdat ze te weinig hadden getraind.

- Een blessure, wat nu?
Stop met hardlopen. Raadpleeg een deskundige. Dat kan een fysiotherapeut of masseur zijn, in elk geval iemand die verstand heeft van sportblessures. Ga niet naar de huisarts, die heeft daar onvoldoende voor doorgestudeerd. Sterker nog, ik ken tal van verhalen van mensen die is geadviseerd nooit, maar dan ook nooit meer te gaan hardlopen, terwijl ze hebben bewezen het daarna prima te kunnen. Bel zodra je blessure voorbij is eens met de Marathonbaas over een nieuwe aanpak.

- Ik krijg van 10 vrienden 10 verschillende adviezen. Welke moet ik opvolgen?
Geen enkel advies, hoe goed bedoeld en hoe betrouwbaar het ook klinkt. Vrienden zijn vrienden en geen hardloopdeskundigen. Daarvoor zijn trainers, coaches, fysiotherapeuten en masseurs in het leven geroepen.

- Mijn loopmaatjes dragen compressiekousen. Ik ook?
Hell no. Wat moet je ermee? Of nou ja, ze kunnen wel een functie hebben, maar vaak wordt voorbijgegaan aan een onderliggend blessureprobleem. Trouwens, je mag ze altijd dragen als fashionitem, als je dat stoer vindt.

- Wat eet ik tijdens de marathon?
In principe is de marathon één groot duursportevenement waarbij je vooral aanspraak zou moeten maken op je vetverbranding. We zijn vooral gewend geraakt aan energiegels wegwerken. Dat zijn suikers, koolhydraten, snelle energie. Het probleem is alleen: als je daaraan gewend bent, moet je het ook blijven voeden, want koolhydraten zijn vrij snel verbrand. Vetten daarentegen niet. Iedereen kan minstens een paar marathons achter elkaar lopen op het vet dat je nu in je lijf hebt. Alleen moet je wel trainen je lichaam daaraan te laten wennen.

- Hoeveel moet ik drinken tijdens de marathon?
Niet te veel. De meeste mensen adviseren je om liters vocht weg te werken. Dat is onzin. Je hebt een heel natuurlijk mechanisme in je lijf dat zegt: hey joh, je hebt dorst, drinken nu. Dan ga je drinken. Dan ben je niet te laat. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat er meer mensen tijdens hardloopwedstrijden zijn overleden aan te veel drinken, dan aan te weinig.

- Op internet staan zoveel trainingsschema's. Welke is juist?
Allemaal. Elk schema klopt. Of het schema ook bij jou klopt is alleen de vraag. Daarvoor is het slim om bij een trainer aan te kloppen.

- Klopt het dat 20% fysiek is en 80% mentaal?
Ja. Of nou ja, die getallen weet ik niet precies, maar zoiets wel. Het komt erop neer dat als je alle trainingen perfect hebt uitgevoerd en er iets in je hoofd niet helemaal lekker zit, je een persoonlijk record kunt vergeten. Ik weet er alles van.

- Hoe loop ik een persoonlijk record?
Door harder te lopen dan de vorige keer. Dat kun je gewoon proberen of je roept de hulp in van een trainer die je adviseert.

Hoe nu verder?

Natuurlijk geven de bovenstaande vragen je geen pasklare antwoorden. Was het allemaal maar zo makkelijk. Je zult dingen moeten gaan ervaren om te ontdekken hoe iets zit.

Ik kan me voorstellen dat je meer wilt weten over een bepaald onderwerp. Misschien is dat iets waar je al een tijdje mee worstelt, of je bent gewoon benieuwd. In mijn gratis e-book (verschijning najaar 2020) krijg je uitgebreider antwoord op de vragen.

Stuur een e-mail naar gerben@marathonbaas.nl om je interesse kenbaar te maken.

Gerben Solleveld