Hoeveel paar hardloopschoenen heb jij in de kast staan? Ik al met al een stuk zeven. Door de jaren heen verzameld en nu wissel ik ze af, afhankelijk van het soort training dat op mijn programma staat.

Dit verhaal is geschreven voor en gepubliceerd op ProRun.nl.

Tussen al die ‘gewone’ schoenen staat ook een paar barefoot fivefingers, zo’n minimalistische schoen die eruit ziet als een handschoen, maar dan voor je voeten. Ze staan stof te vangen.

Ik kocht ze een jaar of vier geleden en heb er in al die tijd amper 100 kilometer op gelopen.

Laatst ben ik me weer gaan afvragen: waarom loop ik daar zo weinig op? En de onderliggende vraag: waarop liep de oermens eigenlijk? Op schoenen?

Als ik training geef laat ik mensen wel eens een simpel proefje doen: ik laat ze eerst gewoon een rondje op hun schoenen lopen. Daarna vraag ik of ze schoenen en sokken uit willen doen en hetzelfde rondje (wel op een wat zachte ondergrond) nog eens willen lopen.

Hoe voelt dat?

Het merendeel ervaart ineens iets heel anders. De haklanding, die de meeste hardlopers hebben, verdwijnt ineens, want landen op een ontblote hak is vreselijk. Je moet wel landen op de bal van je voet. Zie hier de natuurlijke manier van lopen.

Wat doen schoenen?

Schoenen zorgen ervoor dat je onnatuurlijk kunt gaan lopen, want een lekker kussentje in de hak maakt het mogelijk om pijnvrij op de hak te landen. Toch is dat onnatuurlijk, want zou het aantal blessures niet drastisch verminderen als we op de bal van onze voet gaan landen? En wat te denken van de enorme hoeveelheid energieverlies als gevolg van een haklanding.

Je wilt zo graag vooruit rennen, maar bij iedere stap op je hak bounce je jezelf in feite een stukje naar achteren.

Vrij recent nog zijn er wat artikelen over gepubliceerd, dat zogeheten barefoot running. Wanneer we het biomechanisch bekijken (lees: lichaamstechnisch) dan is het lopen op minimalistische barefoot schoenen veel natuurlijker (en minder blessuregevoelig).

Doen dus, zou ik in eerste instantie zeggen.

Maar pas op, want a) het vraagt tijd om aan te passen, en b) als je al een leven lang op ‘gewone’ schoenen loopt is het de vraag of je je voeten überhaupt nog kunt laten aanpassen aan een natuurlijke manier van lopen.

Het is weer voor mij weer eens het proberen waard, want de keren dat ik het deed voelden mijn voeten vrijheid, geen claustrofobisch opgesloten ervaring in een klomp van een schoen.

In mijn volgende blog lees je het antwoord op de vraag: na hoeveel kilometer moet je nieuwe schoenen kopen?

Check ook de Facebook-pagina van Marathonbaas of volg me op LinkedIn. Wil je mijn hardlooptrainingen volgen, dan kun je op Strava kijken.

Laat een reactie achter