Het was tegen het einde van de middag en Annemijn en ik hadden nog geen avondeten in huis. We bedachten iets en togen richting de supermarkt om de ingrediënten te halen.

Daar aangekomen liepen we langs het groenteschap en pakten bij het vegetarische vak nog een heerlijke vleesvervanger en ik sloot af met de vraag: “Hebben we nog voldoende in huis om morgen te ontbijten?”

Ik hintte om weer eens een bak kwark te kopen. – Maar Gerben, jij was toch volledig plantaardig gaan eten? Dat klopt, dat heb ik een tijdlang gedaan en dat doe ik nog steeds grotendeels, vanuit allerlei overwegingen. Alleen doe ik het niet dusdanig streng en strak dat het 100%, all the way is. Voor complete tekst en uitleg hierover schrijf ik later nog eens een blog.

Terug naar die bak kwark. We liepen naar de kwarkafdeling.

Gespierde vent, brede schouders

Precies in het moment dat we naar het schap staarden en nadachten over welke bak het precies zou worden, greep een ander zijn kans schoon. Een stevige vent, gespierd, brede schouders, een zwart shirt waar zijn biceps netjes afgemeten inpasten. Je ziet het voor je, toch?

Hij trok de glazen deur naar zich toe, bukte en griste één, twee, drie, vier bakken kwark van de plank en hij gooide ze in zijn mandje alsof hij aan het kogelslingeren was.

We keken elkaar aan en dachten allebei hetzelfde. EIWITTEN!!!

Bij heel veel sporters heerst het beangstigende fabeltje in hun hoofd dat ze eiwitten missen. Of dat bij deze beste kerel ook het geval was, kan ik onmogelijk zeggen, maar de opmerkelijke situatie zette me aan tot het schrijven van dit verhaal. Ik vrat vroeger ook flink wat bakken kwark weg, al legde ik ze als bescheiden duurloper rustig in mijn mandje in plaats van ze als kogels er al slingerend in te werpen.

De hamvraag

Feit is dat we ons, als we een beetje fanatiek sporten, direct zorgen maken over onze eiwitinname. Is dat terecht? Niet per se.

200 gram kwark bevat bijvoorbeeld een kleine 20 gram eiwitten. Een niet-actieve man zit dan al op een derde van wat hij nodig heeft en een dito vrouw heeft dan al bijna de helft binnen voor een dag. Als fanatiek sporter heb je uiteraard meer nodig dan wat het Voedingscentrum ons voorschrijft, maar als je een gezond eetpatroon hebt kom je echt heel erg makkelijk aan voldoende eiwitten.

Veel mensen doen namelijk ook nog eens een handje noten door de kwark: per 100 gram een kleine 20 gram aan eiwitten. Eitje toch om aan eiwitten te komen?

2 reacties

  1. Willem op 16 juli 2020 om 12:12

    Gerben, je zou dus tenminste 60 gram eiwitten moeten eten. Dat lukt bijna niet zonder supplementen! Dus bakken met kwark, naturel uiteraard.

    • Gerben op 16 juli 2020 om 13:48

      Ha Willem, dat vraag ik me af. Stel je eet het volgende op een dag (wat een vrij normaal voedingspatroon is) dan kom je ongeveer aan:
      – 200 gram kwark (20 gram eiwitten)
      – 75 gram havermout (10 gram eiwitten)
      – 50 gram noten (10 gram eiwitten)
      – 30 gram vlees (10 gram eiwitten)
      – 200 gram linzen (20 gram eiwitten)
      – 200 gram bonen (40 gram eiwitten)
      = bij elkaar 110 gram eiwitten. En dit is dan nog zonder eventuele tussendoortjes en extra toevoegingen bij maaltijden.

Laat een reactie achter