Grenzen verleggen met realistisch resultaat

Gepassioneerd, gedisciplineerd, gedurfd

De marathon is een unieke test van je uithoudingsvermogen en is voor mij de metafoor van het leven. Ik weet uit eigen ervaring dat hardlopen een succesfactor is om zowel op sportief vlak als in het dagelijks leven de regie terug te pakken en een duurzame focus te weeg te brengen.

Met doelen stellen haal ik meer uit mijn dagelijks leven

Jarenlang was ik wat je noemt een bankhanger zonder noemenswaardige focus in mijn leven. Vanaf het moment dat ik in 2014 mijn eerste marathon liep, op tennisschoenen en in wielrenbroek nota bene, ontdekte ik dat doelen stellen mij helpt om meer uit mijn dagelijks leven te halen.

Inmiddels ben ik duizenden kilometers verder en die hebben me veel gebracht. Niet alleen een persoonlijk record van 2:38:04 op de marathon, ook finishte ik de Zuid-Afrikaanse Comrades Marathon over 90 kilometer in 7:56:41 uur.

Marathonbaas_Gerben_Solleveld_0006

Ook ik trapte in de valkuil van iedere hardloper

Ik ontdekte ook hoe belangrijk het is om niet alleen maar te trainen. Binnen een jaar nadat ik fanatiek was begonnen met hardlopen liep ik tegen mijn eerste blessure aan. En al snel volgde de tweede blessure. Ik begon me af te vragen hoe dat kwam. Ik dook in de materie, zocht verdieping en verwonderde mezelf over de werking van het menselijk lichaam. De conclusie: je grenzen verleggen door middel van de marathon is veel meer dan wat veel mensen denken: alleen maar hardlopen.

Mijn eigen 5 POWER Stappen naar succes

Gaandeweg kwam ik erachter dat het belangrijkste is om een realistisch resultaat voor ogen te hebben als je een hardloopwedstrijd wilt gaan lopen.

Vervolgens zijn er eigenlijk 5 grote dingen waarop je moet focussen om dat resultaat ook echt te gaan boeken tijdens de wedstrijd.

Deze 5 stappen helpen je door het proces van de voorbereiding op een wedstrijd heen, maar je hebt er ook gelijk evenveel voordeel van in je dagelijks leven.

De 5 stappen vat ik samen in het woord POWER:

P van Plan, je agenda zeg maar.

O van Ontspan, een ontspannen mindset

W van Weeg, balans, voldoende slaap

E van Eet, weet wat je eet

R van Ren, de hardlooptrainingen zelf

Zo ga ik op weg naar realistisch resultaat in alles wat ik doe!