Er werd heel hard geklopt. Wat schrok ik van het lawaai. Ik stormde naar de voordeur. Er stond een mand vol cadeaus voor de deur, maar Sinterklaas was al verdwenen. Die was naar het volgende adres. Zo ging dat vroeger. En nu weer, dat schrikken althans.

Dit jaar geen Sinterklaas aan de voordeur met een hoop gerammel en geklop. Of, zoals toen ik klein was, stormen naar de voordeur om te ontdekken dat er pakjes stonden, maar geen goedheiligman zelf, want die was immers al naar een volgende schoorsteen onderweg.

Toch ben ik geschrokken.

Ik heb een boek gekregen tijdens pakjesavond. Het boek heet ‘Hart voor je brein’ en gaat over goed zorgen voor je hart en je hersenen.

Een van de conclusies deel ik ook in mijn eigen boek ‘Ga niet hardlopen’ dat op 14 januari verschijnt.

Zitten is daadwerkelijk het nieuwe roken.

Dat wist ik al van vele malen horen zeggen, maar nu werd het zwart-op-wit bevestigd. We hebben op dit moment te maken met een coronapandemie, maar de zitpandemie is er een van veel grotere omvang.

Sterker nog, mensen die een kantoorbaan hebben en intussen afgeven op mensen die rookverslaafd zijn, hebben geen poot om op te staan. Ze hebben een dodelijkere bezigheid – lichamelijke inactiviteit – dan de mensen die een peuk opsteken.

In een staafgrafiek in het genoemde boek zag ik, onder de titel Global deaths per year, dat jaarlijks 5,1 miljoen mensen overlijden aan roken, tegenover 5,3 miljoen mensen die overlijden aan lichamelijke inactiviteit.

Ook ik waarschuw ervoor!

In mijn boek waarschuw ik er ook voor:

“Hoeveel mensen zitten er niet de hele dag? We zitten aan het ontbijt, in de auto naar het werk, op kantoor, tijdens de lunch, weer in de auto terug naar huis, en tijdens het diner. We gaan vaak per auto naar de sportschool en tot overmaat van ramp doen we daar ook nog eens een deel van de oefeningen zittend. Conclusie: we zitten de hele dag.”

De meest vervelende boodschap is misschien nog wel: je compenseert een zittend bestaan niet met 2 keer per week een half uurtje hardlopen. En dat zeg ik niet omdat ik graag wil dat je uren moet gaan hardlopen. Sterker nog – en ook dat geef ik open en eerlijk toe in mijn boek – een marathon lopen is niet per se gezond (al heeft het wel degelijk ongelooflijk veel voordelen. Niet voor niets was de Comrades Marathon het mooiste loopevenement uit mijn leven). Onderzoeken tonen simpelweg aan dat je voor een zittend bestaan flink wat moet compenseren in de vorm van korte wandelingen, oefeningen, allerlei vormen van bewegen, gedurende de hele dag.

Waar ik dus toe oproep is het volgende:

“Kom van die stoel af!”

Doen hoor. Je wilt toch niet, net als die roker eindigen?

Ik waarschuw ook mezelf. De afgelopen weken waren niet mijn beste weken. Ik deed wel aan beweging, maar al die uren die ik besteedde aan mijn boek – je ziet het ook op de foto – waren vooral zittende uren. Gelukkig is mijn boek bijna af, zodat ik weer meer in beweging kan komen.

Waarom is in beweging komen zo belangrijk, vraag je je af? Daarmee verklein je de kans op overgewicht, hart- en vaatziekten, diabetes type 2 én de kans om corona te krijgen.

Hardlopen is een geweldig middel om in beweging te komen. Hoe je dat precies doet lees je in mijn nieuwe boek ‘Ga niet hardlopen’.

Het boek verschijnt op 14 januari en gaat € 22,50 kosten. Je kunt het nu al bestellen!

Ps Sinterklaas heeft zo’n gek beroep nog niet. Lekker buiten zijn en pakjes bezorgen bij mensen.

Laat een reactie achter