Het is een oud principe, maar op zoveel dingen van toepassing: stilstand is achteruitgang. Right?

– Zo werkt dat met hardlopen
– Zo werkt dat ook in je dagelijks leven

Daarom beschrijf ik mijn nieuwe boek ‘Ga niet hardlopen’ 4 stappen die essentieel zijn voor ons moderne hardlopers om die achteruitgang te voorkomen.

Het zijn 4 lessen die ik met vallen en opstaan heb geleerd. En iedere keer dat ik tijdens mijn ‘hardloopcarrière’ viel, ontdekte ik dat ergens in mijn leven iets had stilgestaan, waardoor ik niet verder kon hardlopen.

– Dan had ik weer te weinig krachttraining gedaan en raakte ik geblesseerd.
– Of zat m’n kop bomvol met van alles en nog wat en kon ik niet hardlopen zoals ik dat wilde.
– Was ik ziek geworden door te veel trainen in combinatie met een avondje, ik noem het maar zo, bier zuipen. Hups, weer een ibuprofen naar binnen.

Ik loop deze week veel op het strand. Ik merk hoe goed dat is voor een hardloper. Ik merk ook hoe minder goed asfalt is voor een hardloper. Hoe zit dat?

Dat is heel grappig en ik merkte het toen ik van de gewone weg, over de duinen, het strand op ging. Ik ploeterde door het zand, maar liep wel veel meer rechtop, gebruikte bepaalde spieren veel beter en concludeerde: op de weg was ik een beetje ingezakt.

Testje: probeer op het strand eens op exact dezelfde manier te lopen als op de weg. Dat lukt nauwelijks. Ja, voor eventjes. Net als andersom.

Veel kilometers op de weg maken – ik heb duizenden kilometers op de weg gelopen – is een beetje hetzelfde als stilstand. Niet stilstand voor je conditie – die vul je wel aan met die uren kilometers vreten – maar wel stilstand voor een fysiek sterke en krachtige houding van je lichaam die zorgt dat je de juiste spieren belast en niet de verkeerde onderdelen belast.

Hierover lees je allemaal in mijn boek. Wil jij dat boek in handen hebben op 14 januari? Dan kun je me nu supporten met de crowdfundingsactie. Alvast heel erg bedankt. Wil je een preview van mijn boek? Download dan het gratis e-book.

Laat een reactie achter