Ken je ze? Mensen die voor een rondje van 5 of 10 kilometer een complete gordel met van die flesjes water (of ander vocht) om hun middel knellen om maar ‘genoeg’ te drinken.

Of ben je wel eens duizelig geweest of heb je iemand zien flauwvallen bij kilometer 36 van de marathon? Je dacht al snel dat het door de warmte kwam.

Dit verhaal is geschreven voor en gepubliceerd op ProRun.nl.

Maar is dat altijd waar? En moet je voor een klein blokje om een heel flesje leegdrinken?

Ik zie geregeld hardlopers gaan met een ongekende hoeveelheid vocht bij zich.

Ze moesten eens weten, denk ik dan.

Want dat is het probleem. De meeste weten niets over vocht en hardlopen en volgen rücksichtslos de doorgaans foutieve (lees: commerciële) adviezen. Onlangs las ik op ProRun.nl bij een verhaal over trainen in warm weer nog het volgende:

“Las bij warm weer regelmatig drinkpauzes in, zelfs wanneer u geen dorst heeft. Dorst treedt namelijk pas op als uw lichaam al (te) veel vocht heeft verloren. Wel of geen dorst hebben is dus een slechte graadmeter.”

Daar gaan we weer, denk ik dan. Want al dat drinken is ook mijn valkuil geweest.

Ik neem je mee naar de Comrades Marathon, een gruwelijke ultramarathon in Zuid-Afrika, die ik in 2018 liep. Een geweldig evenement tegelijk waar het je tegenwoordig aan hulp niet ontbreekt. Het complete arsenaal studenten fysiotherapie wordt ingevlogen voor massage-ter-plaatse, het complete Zuid-Afrikaanse politiekorps treedt aan en, last but not least, aan water allesbehalve gebrek.

Door een (on)gelukkige samenloop van omstandigheden miste ik de eerste drankpost om 5:45 uur in de ochtend, met een frisse bries door mijn haren en een zon die nog moest opkomen, maar vanaf de tweede was het raak, en de derde, en de vierde, iedere zoveel kilometer.

In de eerste 30 kilometer moest ik vier! keer de kant in om te plassen. Je kunt ook te veel drinken.

Wil je de waarheid achter drinken weten? Leef je dan eens in een dier in – de mens is trouwens ook een diersoort – en bekijk dit filmpje voordat je verder leest:

Zet het je aan het denken?

Goed, het verschil dus tussen ‘drinken wanneer je dorst krijgt’, zeg maar het natuurlijke, gezonde proces van jouw lijf, en ‘drinken voor de dorst uit, want stel je voor…’, zeg maar datgene wat bijna iedereen roept, met name de fabrikanten van sportdranken.

WANT DIE WILLEN DAT JIJ HUN SPORTDRANK KOOPT! SNAP DAT DAN.

Sportdrankfabrikanten zullen ongetwijfeld verstand hebben van hoeveel iemand moet drinken, maar als ze dat in de openbaarheid gaan gooien, draaien ze per direct rode cijfers.

Dus laat alsjeblieft die enorme gordel met drie, vier, vijf flesjes (sport)drank thuis voor dat lullige blokje om. En ook als je een marathon loopt hoef je geen bekertje na bekertje weg te tikken.

Je hebt namelijk een heel natuurlijk mechanisme in je lijf zitten: dorst. Dan ben je op tijd met drinken. En ja, als het warm weer is heb je heus meer nodig dan wanneer het fris is.

Gerben Solleveld is fan van hardlopen en hij heeft er een mening over. Hij liep 2:38 op de marathon, maar zijn benen willen van het asfalt af. Soms loopt hij ver en veel, maar soms ook niet. Gerben heeft een website met nog meer eigenzinnige verhalen.

Laat een reactie achter